|
|
|
Pro pokročilé generování 3D modelu terénu (DMT) a jeho vrstevnic lze ideálně využít nástroje aplikace Autodesk Civil 3D, ale pokud chcete terén vytvářet v holém AutoCADu (One AutoCAD), můžete použít i zjednodušené nástroje pro tvorbu 3D sítě (mesh) s bodů XYZ - např. pomocí freeware utility DTM. Pokud pak chcete z modelu terénu vytvořit vrstevnice, můžete opět sáhnout po některém LISP nástroji, ale můžete také vrstevnice vygenerovat pomocí 3D řezů, tedy pomocí standardní vnitřní funkce AutoCADu.
Výchozí model terénu - např. z aplikace DTM:
Nejprve bude potřeba převést trojúhelníkový model (3DFACE) na řezatelné povrchy. To zajistíte příkazem ROVINPOVRCH (_PLANESURF) s volbou "Objekt" - vyberte všechny trojúhelníky modelu a ty se převedou na sadu rovinných povrchů.
Ty pak můžete "říznout" příkazem PRŮŘEZ (_SECTION), který vygeneruje sadu úseček. V příkazu vyberete celý model terénu, zvolíte volbu "XY" (vodorovný řez) a pomocí souřadnice zadáte 3D bod v požadované výšce Z dané vrstevnice (izolinie) - tedy např. "0,0,650" (vrstevnice 650 m):
Vzniklou sadu úseček (vyberete např. pomocí RVYBER) spojíte do jedné křivky příkazem SPOJ (_JOIN). Vzniklou křivku vrstevnice doporučujeme vyhladit, nejlépe příkazem KEDIT s volbou "Spline". Postup zopakujete pro všechny požadované výšky generovaných vrstevnic.
Pomocí vlastností křivky můžete vizuálně odlišit hlavní vrstevnice. Všechny vrstevnice vidíte na povrchu terénu.
Na závěr můžete vrstevnice okótovat (vepsat výšky). To nejsnáze provedete vložením dynamického bloku ContourAutoLabel. Více v Tipu 5424.
|
|
|