Bezplatná Windows aplikace ZSurf (viz Download) umožňuje automaticky převést bitmapový obrázek na 3D NURBS povrch ve formátu IGES. Lze ji využít pro gravírovací operace (loga, texty), obtížně modelovatelné tvary se složitými plochami, pro modelování reliéfů terénu, pro design, uměleckou tvorbu a podobné účely. Výsledné plochy lze zkombinovat s vašimi objemovými 3D modely v CAD aplikaci.
ZSurf pracuje s rastrovými obrázky formátu BMP ve stupních šedé (grayscale), ale načíst můžete i barevné (truecolor) .BMP bitmapy. Princip konverze obrázku je jednoduchý - čím tmavší odstín má daný pixel, tím větší bude jeho výška nad rovinou ve výsledné NURBS ploše (popř. naopak - viz funkce Invert). Nedoporučuje se používat zašumělé podklady jako např. JPG fotografie. Použijte obrázky v co nejvyšším rozlišení.
Program se nijak neinstaluje, stačí spustit ZSurf4.exe ze staženého archivu. V dialogu Open zvolíte načítanou bitmapu - BMP soubor. Jeho rozměry musí být větší než 64 pixelů a menší než 1600 pixelů (X nebo Y). Pomocí ovládacích prvků programu můžete určit způsob zpracování bitmapy, její vyhlazení, rozmazání, erozi, zvětšení. Posuvník MASTER ANTI-ALIAS LEVEL určuje hladkost výsledné NURBS plochy. Hladší plocha znamená méně detailů. Parametrem Stretch Z určujete míru převýšení Z-souřadnice v závislosti na odstínu šedé.
Další parametry můžete využít pro speciální účely. Pomocí BaseSurf přidáte do modelu základní plochu zvoleného tvaru (rovinu, kouli, válec...) - na ní pak bude aplikováno převýšení ze vstupní bitmapy. Funkcí Text můžete do modelu přidat libovolný text zapsaný zvoleným fontem.
Tlačítkem PROCESS spustíte samotný převod. ZSurf vytvoří soubor SRF.IGS v adresáři odkud byl spuštěn. Jméno výstupního souboru je fixní, po převodu jej přejmenujte. SRF.IGS je soubor formátu IGES, který můžete načíst například do Inventoru (stačí drag-n-drop) nebo do Autodesk 3ds Max. Jako základní jednotky používá milimetry.
Podrobnější informace o ZSurf viz VIP tip.
Autor programu ZSurf je anonymní.
Podobné úlohy lze rešit též pomocí aplikací ZBrush a Autodesk Mudbox.
Jednodušší postup nabízí převod obrázku na povrch pomocí Autodesk Fusion 360 - viz Tip 12681.